سر چشمه ولایت

سر چشمه ولایت

معرفی غدیر و ولایت امیرالمومنین
سر چشمه ولایت

سر چشمه ولایت

معرفی غدیر و ولایت امیرالمومنین

زیــــــــــــارت



السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی بن موسی الرضا (ع)






للّهُمَ صَلِّ عَلی عَلی ابنِ موسَی الرِّضَا المُرتِضی
الاِمامِ التَّقی النَّقی وَ حُجَتِکَ عَلی مَن فَوقَ الاَرضِ
وَ مَن تَحتَ الثَّری الصِّدّیق الشَّهیدِ
صَلوهً کَثیرَهً تامَهً زاکِیهً
مُتِواصِلَهً مُتَواتِرَهً مُتَرادِفَهً
کَافَضلِ ما صَلّیتَ عَلی اَحَدٍ مِن اَولیائِک


آقا جان امام رضا


حتما قرار شاه و گدا هست یادتان
آری همان شبی که زدم دل به نامتان

مشهد،حرم،ورودی باب الجوادتان

آقا عجیب دلم گرفته برایتان ...




التماس دعا

غریب کیست - غربت یار

 غربت یار:

چقدر دیده‌بانی در این غربت بی‌کرانه استوار است ! و چقدر درک آن برای ذهن ما ناشدنی ! اگر چه « غریب » را می توان

در لغت شناخت و در معانی آن جستجو کرد ، اما باور کن که معانی حقیقی آن بیش از این دو تا و چند تاست که می‌گوییم .

غربت باری سنگین است که بر شانه‌ی غمین امام ، سنگینی میکند و دریغا که ما برای برداشتن این بار یا دست کم

سبک کردن آن هیچ گاه دست به کار نشده‌ایم .

 معرفت دوای همه‌ی دردهای بی‌درمان ماست ، که اگر کسی ذره‌ای از شهد آن نوشید ، تشنه‌تر می شود و این عطش باعث

می شود که افق‌های محبت و ذکر یک به یک فتح گردد. پس بخوان :

 اللهم عرفنی نفسک فإنک إن لم تعرفنی نفسک لم أعرف نبیک

اللهم عرفنی نبیک فإنک إن لم تعرفنی نبیک لم أعرف حجتک

اللهم عرفنی حجتک فإنک إن لم تعرفنی حجتک ظلت عن دینی(کافی ، ج 1 ، ص 337)

 خدایا ، خودت را به من بشناسان که اگرنشناسانی نبی تو را نمی‌شناسم .

 خدایا ، رسولت را به من بشناسان که اگر نشناسانی حجت تو را نمی شناسم.

 خدایا ،حجت خود را به من بشناسان که اگر نشناسانی از دینم گمراه می‌شوم .

 

44.jpg 

 

 غربت وانهادگی

 تصور کنید مردی آگاه و فرزانه را که در میان جمعی جوان حضور دارد و فرض کنید این مرد با تقوی کوله باری از علم و

تجربه و سخن دانی را به همراه دارد . وقتی مشکلی سر راه افراد قرار می گیرد و آنان با مساله‌ای در زندگی برخورد می‌کنند ،

مسلم است که می‌توانند به مدد تیزبینی و تقوی و بصیرت او ، راه را از چاه شناسند و انتخاب درست را انجام ‌دهند .

آن فرد هم از نظر سنی ،هم از بعد معنوی و علمی از جوان ترها بالاتر است و کلید درهای بسته و گره‌گشایی گره‌های

کور آنان به دست اوست . اگر این جوان‌ها او را نشناسند و برای حل معضلاتشان به او رجوع نکنند و راهنمایی نخواهند ،

در واقع او را کنار گذاشته‌اند ، از او استفاده‌ای را که شایسته است نکرده‌‌اند و بی‌توجه و اعتنا به سادگی از کنار او

گذاشته‌اند ناگوارتر از این حالت ، هنگامی است که افراد دور و بر ، این پیر راه و راهنمای آگاه ،از سوابق ، مهارت‌ها و

تجارب او با خبر باشند و بدانند اگر مساله‌ای حل نشده‌ای دارند او پاسخگوست ، اما در عین حال سراغی از او نگیرند .

اگر به صورت صحیح ، نعمت وجود او مورد بهره‌برداری قرار نگیرد ، یعنی یا اصلاً آشنایی با او در میان نباشد یا او را

بشناسند اما کنارش بگذارند ، درحقیقت او را غریب گذارده‌اند .

 

مهجور ، متروک ، معطل

 این معنای غریب با مفاهیم « مهجور » ، « متروک » و « معطل » توضیح داده می شود . مهجور یعنی فردی که طرد

شده و از صحنه رانده شده باشد . متروک یعنی ترک شده و معطل چیزی است که در جهت هدفی که باید از آن استفاده

نمی‌کنند . اگر معطل را به شخصی نسبت دهیم ، به این مفهوم است که دیگران در حق او کوتاهی کرده‌اند و در واقع

نصیب گرفتن از او را ترک نموده‌‌اند و خود به خود در برخورد با او و بهره‌وری از او را به روی خود بسته‌اند .

 مفهوم فرونهادگی ،وانهادگی و واگذاشتگی دقیقاً از اینجا نتیجه می شود .وقتی فرد معطل می شود ، یعنی فیض

جستن از او تعطیل می گردد ،‌کار به آنجا می‌انجامد که گویی افراد طردش کرده‌‌اند و از عرصه ی یادآوری و پیروی

کنارش گذاشته‌اند . به علاوه ، این مفهوم از غربت با شکر عملی در ارتباط است . علم آن فرد ، تقوای او و آینده

نگری‌اش برای آن جماعت نعمت است و وقتی نسبت به این اوصاف او استقبالی صورت نگیرد ، یا به عبارتی آن نعمت

با بی‌محلی روبرو شود و شکر عملی – برخورد عملی صحیح با نعمت - درباره‌ی آن به جا نیاید ، غریب خواهد ماند .

 

25.jpg

 

این مفهوم در مورد امام غریب ما نیز صدق می کند . در حقیقت با نظر به هر یک از اوصاف و جنبه‌های « نعمت

بودن امام عصر علیه السلام برای ما » می‌توان غربت ایشان را تحلیل کرد . در ارتباط با هر یک از اوصاف حضرتش

اگر اولاً شناختی نسبت به آنها وجود نداشته باشد و افراد ندانند آن ویژگی خاص در ولی نعمتشان هست ، یک مرتبه

از فرو نهاده بودن امام غریب آشکار می شود و مرتبه‌ی رنج آورتر این است که افراد ، نسبت به وصفی آگهی داشته

باشند و بدانند که می‌توانند از دستگیری و فیوضات آن برخوردار شوند ،‌اما سراغی نگیرند و پیگیر بهره‌مندی از آن نشوند .

برای تذکر به غربت آن امام ناپدید ، به دو وصف از اوصاف ستوده‌ی ایشان اشاره می‌کنیم تا با بازگشت به درون خود

ببینیم آیا حق شکر عملی این جنبه‌های نور بخش مولایمان را ادا کرده‌ایم یا نه ؟

 


مستند های هسته ای

مستند هسته ای
ردیف نام کلیپ

توضیحات

اجرا فرمت

حجم
(KB)

1 مستند هسته ای
قسمت اول
(جدید)
مستند هسته ای WMV 10,910
2 مستند هسته ای
قسمت دوم
(جدید)
مستند هسته ای WMV 10,966
3 مستند هسته ای
قسمت سوم
(جدید)
مستند هسته ای WMV 11,028
4 مستند هسته ای
قسمت چهارم
(جدید)
مستند هسته ای WMV 10,955
5 مستند هسته ای
قسمت پنجم
(جدید)
مستند هسته ای WMV 9,176

برای دانلود کردن کلیپ های فوق، روی آیکون کلیک راست نموده
و  گزینه ...Save Target As را انتخاب نمایید.


پاسخ حجت الاسلام پناهیان به سوال «حوزه برویم یا دانشگاه؟»

پاسخ حجت الاسلام پناهیان به سوال «حوزه برویم یا دانشگاه؟»


در آغاز سال تحصیلی جدید، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در جمع ورودی‌های جدید دانشگاه امام صادق(ع) و همچنین جمعی از ورودی‌های جدید حوزه‌های علمیه سخنرانی کرد.  در ادامه فرازهایی از سخنان ایشان در این دو جمع را می‌خوانید:

در کدام رشتۀ علمی تحصیل کنیم؟

  • جوانان زیادی از بنده سؤال می‌کنند که ما حوزه برویم یا دانشگاه؟ بنده معمولاً در جواب عرض می‌کنم: این سوال دقیقی نیست. بلکه صحیح‌تر آن است که ابتدا سؤال شود: «در کدام رشتۀ علمی تحصیل کنیم؟» آنگاه باید ببینیم رشتۀ تحصیلی یا موضوع علمی که می‌خواهیم انتخاب کنیم در حوزه بهتر ارائه می‌شود یا در دانشگاه. البته قبول دارم عوامل دیگری هم در انتخاب شغل و یا محیط تحصیلی موثر هستند. اما ابتدا از اینجا شروع کنیم بهتر است.

 جهت قرائت دنباله مطلب به ادامه بروید  


  دریافت فایل در قالب PDF در ابعاد A4                            

ادامه مطلب ...