سر چشمه ولایت

سر چشمه ولایت

معرفی غدیر و ولایت امیرالمومنین
سر چشمه ولایت

سر چشمه ولایت

معرفی غدیر و ولایت امیرالمومنین

ستاره مشرقی

ستاره مشرقی با صدای علی اصحابی
میلاد امام رضا (ع)


زندگینامه امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام)

زندگینامه امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام)

مقدمه:

امام علی ‌بن موسی‌الرضا (علیه السلام) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام می‌باشند.

ایشان در سن 35 سالگی عهده‌دار مسئولیت امامت و رهبری شیعیان گردیدند و حیات ایشان مقارن بود با خلافت خلفای عباسی که سختی‌ها و رنج بسیاری را بر امام رواداشتند و سر انجام مأمون عباسی ایشان را در سن 55 سالگی به شهادت رساند. در این نوشته به طور خلاصه، بعضی از ابعاد زندگانی آن حضرت را بررسی می‌نماییم.

 

 
بقیه زندگی نامه حضرت را در ادامه مطلب مطالعه فرمائید
 
ادامه مطلب ...

شرایط صحّت توبه


شرایط صحّت توبه


شرایط صحت و کمال توبه اینستکه انسان گنه کار باید توبه کند و تدارک گذشته را نماید و اصلا به گذشته بر نگردد و در اطاعت حقّ کوشا باشد و شرایط صحت و قبولى آمرزش و توبه شش چیز استچنانچه شخصى براى خود نمائى در حضور حضرت امیرالمؤ منین (ع ) گفت : استغفر اللّه .
حضرت فرمود: مادرت به عزایت بنشیند آیا مى دانى استغفار چیست ؟ (چون استغفارش تنها به زبان بوده و دلش از حقیقت آن خالى بود) استغفار درجه بلند مقامان و صدر نشینان عالم اعلى است و در معنى استغفار شش چیز لازمست و توبه داراى شش پایه و اساس است :
1 پشیمانى و حسرت و ناراحت و افسرده از کردار و گناهان گذشته .
2 تصمیم قطعى و عزم برترک گناه براى همیشه .
3 ادا کردن حقوق مردم بطورى که هنگام مردن پاک باشد و رحمت خدا را ملاقات کند در حالیکه حق کسى بر عهده اش نباشد.
4 هر واجبى که از او ضایع شده (مثل نماز و روزه و خمس و زکوة و حج ...) تدارک نماید.
5 آنچه گوشت بدنش از حرام روئیده با اندوهها آبش کند تا پوست به استخوان بچسبد و گوشت نو در بدنش پیدا شود.
6 زحمت عبادت را ببدن خود بچشاند چنانچه خوشى و شیرینى گناه را چشانیده (تا جبران گردد) در این هنگام بگو استغفر اللّه . (1)
بله لازمه صحّت و کمال توبه حسرت و ندامت بر گناه و عزم برترک آن در آینده بطوریکه اگر بر ترک آن گناه تصمیم نداشته باشد معلوم مى شود حقیقتا از آن گناه و معصیت پشیمانى ندارد.
از لوازم حسرت و ندامت بر گناه سعى در تدارک آنست یعنى اگر آن گناه حق اللّه بوده مانند ترک ، نماز و روزه و زکوة و خمس و حج ... پس قضاى آن را بجاآورد و اگر حق الناس بوده مثلا حق مالى است آن را بصاحبش برگرداند، اگر مرده بورثه اش بدهد و اگر نمى شناسد از طرفش صدقه دهد و اگر حق عرضى است (یعنى با اعضاء و جوارحش کسى را اذیت کرده ) حلال بودى طلبد و طرف را از خودش راضى کند و اگر حق حد باشد مانند قذف باید تسلیم صاحب حق شود تا بر او اقامه حد شود یا عفوش کند.
امیر المؤ منین على (ع ) مى فرماید:
پشیمانى باید قلبى باشد و بزبان هم عذر خواه و تصمیم جدى و مداوم بر ترک گناه باشد. (2)
امام سجاد (ع ) مى فرماید:
توبه بمعنى کار شایسته و باز گشت از انحراف نه لقلقه زبان ، به این ترتیب شرایط قبول شدن توبه را بدست آوردیم که علاوه بر ترک گناه و پیشمانى و تصمیم بر ترک ، جبران ضایعات گناه نیز لازم است . (3)
چنانچه قرآن کریم در سوره نور آیه 5 مى فرماید:
اِلاّ الَّذینَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِکَ واَصلَحُوا .
مگر آن کسانیکه بعد از این توبه کنند و به اصلاح و جبران بپردازند.
جمله اصلحوا بیانگر اینستکه شرایط مهم توبه اصلاح و جبران ضایعات گناه است .
جبران گناه با کارهاى نیک و خوب ممکن است به صورتهاى گوناگون مانند کمکهاى مالى ، جهاد در راه خدا، روزه گرفتن ، شب زنده دارى و... انجام گیرد ولى مناسب آن است که جبران هر گناه خاصى در رابطه با ضد همان گناه باشد مثلا گناه بى حجابى و ناپاکى را با حفظ کامل عفت و رعایت همه جوانب پاکدامنى جبران کرد، گناه غیبت کردن با کنترل زبان و مراقبت دقیق براى حفظ زبان باید جبران شود. و گناه ظلم و بى رحمى را با احسان به مظلومان و دستگیرى از بینوایان تلافى نمود. و گناه چشم چرانى را با عفت چشم و نگاههائى که براى آن پاداش است مانند نگاه به قرآن و چهره عالم ربّانى و نگاه به چهره پدر و مادر جبران نمود. تا با برقرارى این هماهنگى ضایعات گناهان بطور مناسب همسان جبران گردد چنانکه این مطلب از بعضى روایات استفاده مى شود.
امام صادق (ع ) فرمود:
کفاره و جبران گناه کارمند دستگاه حاکم و سلطان و دولت رسیدگى و برآوردن نیازمندیهاى برادران دینى است . (4)
                                        

  اى خدا من فقیر و گدایم

رانده و مضطر و بى نوایم
تو رحیم و کریم و غفورى
آمدم تا که بخشى خطایم
خالق مهربانى و آقا
بنده ام مستحق عطایم
بر در خانه تو شب و روز
حلقه بر در زنان گشته جایم
با نوا گِریم اى بار الها
بشنوى یا الهى صدایم
خوانمت با غم و آه و زارى
کن ز فضلت اجابت دعایم